آموزش, اخبار, مطلب, مقاله

کتو و کبد چرب

کتو و کبد چرب

کتو و کبد چرب

کتو نه تنها کاهش وزن و بهبود سطح انسولین را برای مبارزه با کبد چرب ارائه می دهد.  این رژیم غذایی همچنین لیپوژنز را کاهش می دهد. لیپوژنز فرآیند تبدیل کربوهیدرات ها به اسیدهای چرب و در نتیجه تبدیل آنها به چربی است. این چربی تمایل دارد به بافت اطراف میانی و کبد ختم شود. بنابراین با کاهش فرآیند تبدیل چربی، ممکن است چربی کمتری در کبد ذخیره شود.

رژیم غذایی کم کربوهیدرات نه تنها سطح انسولین و لیپوژنز را کاهش می دهد، بلکه می تواند سرعت تجزیه اسیدهای چرب یا سرعت اکسیداسیون آنها را افزایش دهد. کاهش استرس اکسیداتیو به کاهش التهاب و تحریک در کبد کمک می کند.

تحقیقات در مورد کتو و کبد چرب چه می گوید؟
ممکن است مصرف یک رژیم غذایی پرچرب برای مدیریت کبد چرب غیر منطقی به نظر برسد. اما تحقیقات بیشتر اثرات مفید یک رژیم غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات را بر بیماری کبد چرب نشان می دهد.

یک مطالعه در سال 2018 اثرات کتوز ناشی از محدودیت کربوهیدرات را در 262 بیمار چاق یا دارای اضافه وزن ارزیابی کرد. پس از یک سال، شرکت کنندگان پارامترهای قند خون خود را بهبود بخشیدند، عوامل خطر قلبی عروقی خود را کاهش دادند و نیاز به دارو برای مدیریت فشار خون بالا و دیابت را کاهش دادند. آنزیم های کبدی (ALT) مورد استفاده برای اندازه گیری سلامت کبد نیز در این کارآزمایی بهبود یافتند.

شرکت کنندگان همچنین در طول این کارآزمایی کاهش وزن داشتند. یکی دیگر از نتایج قابل توجه کاهش در آزمایش آزمایشگاهی دیابت HbA1c بود که به بهبود سطح آنزیم های کبدی بدون توجه به کاهش وزن مربوط می شد. این امر نقش حساسیت به انسولین و مدیریت گلوکز خون را در کاهش خطر و بدتر شدن کبد چرب برجسته می کند.

یک متاآنالیز 2020 از 154 مقاله، مزایای رژیم کتو را بر بیماری کبد چرب بررسی کرد. نویسندگان نتیجه گرفتند، علاوه بر محدودیت کالری، توزیع درشت مغذی ها نیز در درمان NAFLD نقش دارد.

این بدان معناست که رژیم‌های کتو پرچرب نسبت به محدود کردن کربوهیدرات‌ها تأثیر بیشتری و سریع‌تر بر محتوای چربی کبد دارند. متاآنالیز همچنین به نقش کتوز در کاهش چربی کبد به دلیل اکسیداسیون اسیدهای چرب اشاره می کند.

از آنجایی که کبد چرب در مراحل اولیه یک بیماری خاموش است، بدون نظارت مناسب به راحتی می توان آن را از دست داد. آزمایش‌های آزمایشگاهی که آنزیم‌های کبدی، از جمله ALT و AST را ارزیابی می‌کنند، می‌توانند به شناسایی کبد چرب کمک کنند، اما تنها پس از شروع آسیب به سلامت و عملکرد کبد. بیوپسی کبد روش دیگری برای تشخیص اینکه آیا فردی مبتلا به بیماری کبد چرب است،وجود ندارد .

ارتباط کتو و کبد چرب همچنان توسط محققان مورد بررسی قرار می گیرد، اما این دلگرم کننده است که بدانیم راه هایی برای ارزیابی عملکرد کبد به صورت مداوم وجود دارد.

منبع

0/5 (0 دیدگاه)
بازگشت به لیست

امتیاز دهی به پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *