آموزش, اخبار, مطلب, مقاله

کتو و رمضان (1)

کتو و رمضان (1)

اصول اولیه رژيم کتو

اساساً رژیم کتوژنیک رژیمی است که در آن چربی بالا، پروتئین کافی و کمتر از 25 تا 30 گرم کربوهیدرات/قند را در رژیم غذایی خود قرار می دهید. هنگامی که 70 درصد از غذای مصرفی خود را به چربی، 25 درصد پروتئین و 5 درصد کربوهیدرات تبدیل می کنید، بدن به حالتی به نام «کتوزیس» تبدیل می شود، جایی که شروع به تبدیل چربی به انرژی به جای گلوکز می کند. چند روز طول می کشد تا دچار کتوز شوید. برای برخی افراد 2 تا 3 روز است و برای برخی دیگر ممکن است تا یک هفته طول بکشد. تحمل قسمتی که بدن در آن دچار کتوز می شود کمی دشوار است زیرا تنها زمانی است که بدن عوارض جانبی مانند حالت تهوع، خستگی کوتاه مدت، مشکل خواب، درد معده، تحریک پذیری و تمرکز ضعیف را تجربه می کند. با این حال، هنگامی که این علائم را برای چند روز تحمل کنید و بدن شما با موفقیت وارد کتوزیس شود، در واقع احساس شادی، سیری بیشتر با کاهش اشتها، پوست شفاف و خواب بهتر می کنید. واقعاً چه چیز دیگری می تواند بخواهد؟(کتو و رمضان(1))

تقلب نکنید……

رژیم کتو جالب است اما توضیح دادن آن برای خویشاوندان بسیار سخت است – مثل اینکه می توانید کره و پنیر مصرف کنید اما سیب نمی توانید بخورید زیرا میوه ها پس از ورود به بدن شما به گلوکز تبدیل می شوند. به استثنای توت ها و هلو هر چند وقت یکبار. همچنین، بسیار خوب به نظر می رسد که می توان پنیر یا روغن زیتون و کره مصرف کرد، اما در عین حال، تقلب های هفتگی مجاز نیست. هنگامی که بدن خود را از حالت کتوز خارج کردید، 4 روز تا یک هفته طول می کشد تا آن را به حالت چربی سوزی برگردانید، بنابراین بهتر است حداقل یک ماه تقلب نکنید.

اتخاذ سبک زندگی کتو در ماه رمضان

رژیم کتو با مفهوم “روزه داری متناوب” بهترین کار را دارد، یعنی غذا خوردن در مدت 8 ساعت و گرسنه ماندن برای 16 ساعت باقی مانده. آیا این زنگ به صدا در می آید؟ در اصل روزه ماه رمضان همین است. خوب همانطور که می گویند در هر فریضه ای از اسلام فضیلتی نهفته است، مفهوم روزه در اصل روزه متناوب است که به افراد کمک می کند چربی از دست بدهند، عضله بگیرند و سالم زندگی کنند. این نیز یکی از دلایلی است که دو تا سه هفته قبل از شروع ماه رمضان مناسب ترین زمان برای شروع کتو است اما هیچ وقت دیر نیست. مردم در تلاشند تا دریابند چگونه می توانند در ماه رمضان غذای سالم بخورند و چاق نشوند. ساده ترین راه برای شروع این است که کربوهیدرات ها و شکر را کاهش دهید و چربی های سالم را به رژیم غذایی خود وارد کنید. یک املت پنیری با لیموناد کتو (آب، لیمو و نمک دریا) یا ماست یونانی با دانه های چیا برای سحری درست می کند. بهترین چیز در مورد ماست یونانی و دانه‌های چیا این است که شما را در طول روز سیر نگه می‌دارند و به شما اجازه نمی‌دهند احساس تشنگی کنید. ماست معمولی جایز نیست و با اینکه ماست یونانی یک طعم اکتسابی است اما در عرض چند روز همه به آن عادت می کنند. غذای افطار ممکن است به کمی تلاش بیشتر نیاز داشته باشد، اما فقط کمی آماده کردن وعده غذایی است. برای افطار می توانید یک وعده سالاد را با لیموناد کتو میل کنید و برای شام می توانید به راحتی از مرغ کره، پنیر با اسفناج (پلاک پنیر)، مرغ با بادام هندی، مرغ پستو، اسفناج سرخ شده با مرغ، کباب گاو، ماهی انتخاب کنید. فلفل دلمه ای با گوشت چرخ کرده، کباب مرغ، لیدی فینگر سرخ شده یا هر چیز دیگری که کتو دوست است، یعنی کربوهیدرات بسیار کم و چربی یا پروتئین بالا است. فقط مطمئن شوید که هر چیزی که می‌پزید در کره یا روغن زیتون پخته شده باشد. واقعاً آنقدرها هم که به نظر می رسد دشوار نیست و می توان به راحتی حداقل 7 تا 8 پوند در یک ماه کم کرد. فقط مطمئن شوید که نمک دریا را برای تعادل الکترولیت مصرف کنید و پتاسیم و منیزیم مصرف کنید تا بیش از حد احساس خستگی نکنید.(کتو و رمضان(1))

اسطوره های کتو

تنها چیزی که باعث ناراحتی بیشتر افراد می شود میزان چربی است که در رژیم کتو مورد نیاز است. با این حال، جالب است که این نیز یک افسانه است. تا زمانی که قند، نشاسته و کربوهیدرات از رژیم غذایی حذف شود، بدن انسان با یا بدون چربی دچار کتوزیس می شود. تا زمانی که چربی در بدن برای از دست دادن وجود دارد، به گفته برخی از متخصصان بهداشت، نیازی به مصرف مقادیر زیادی چربی ندارید. بدیهی است که نظرات دیگری نیز وجود دارد. قهوه ضد گلوله در رژیم کتو نیز مهم نیست. همچنین، شما نمی توانید هیچ نوع چربی مصرف کنید – فقط چربی های سالم مانند کره، روغن زیتون، روغن نارگیل و پنیر ارگانیک در حالت ایده آل. مغز بدون کربوهیدرات نمی تواند کار کند، بنابراین مصرف 15 تا 25 گرم کربوهیدرات نیز بسیار مهم است. این در حد مجاز است و باید از آن استفاده کرد.

حکم

واقعاً آنقدرها هم سخت نیست، اینطور است؟ در ماه رمضان یک سبک زندگی دوستدار کتو را در پیش بگیرید و در ماه‌های بعدی آن را ادامه دهید تا ببینید بدن شما چگونه تغییر می‌کند.

منبع

0/5 (0 دیدگاه)
بازگشت به لیست

امتیاز دهی به پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *