آموزش, مطلب, مقاله

رژیم کتوژنیک برای دیابت

رژیم کتو برای دیابت

رژیم کتو برای دیابت
نوشته کریستین ریچموند
بررسی پزشکی توسط Gabriela Pichardo، MD در 12 ژوئن 2021

رژیم کتوژنیک یا کتو به عنوان راهی برای کمک به کاهش وزن افراد محبوب است. اما آیا این روش ایمن و موثر برای کنترل دیابت است؟(رژیم کتوژنیک برای دیابت)

دانشمندان هنوز در حال مطالعه هستند که چگونه رژیم غذایی بر افراد مبتلا به این بیماری تأثیر می گذارد، اما آنچه ما می دانیم این است.

رژیم کتو چیست؟
این یک برنامه غذایی کم کربوهیدرات و پرچرب است. بیشتر چیزی که می خورید چربی است، چه چربی های غیراشباع مانند آجیل، دانه ها و آووکادو، چه چربی های اشباع شده مانند کره و روغن نارگیل. حدود 20 تا 30 درصد از رژیم غذایی شما پروتئین است، چه بدون چربی (مانند سینه مرغ) و چه چرب (مانند بیکن). شما باید کربوهیدرات ها را به شدت محدود کنید، حتی آنهایی که معمولاً سالم در نظر گرفته می شوند، مانند لوبیا، غلات کامل، شیر و بسیاری از انواع میوه ها و سبزیجات. در رژیم کتو، شما کمتر از 50 گرم کربوهیدرات در روز می خورید. برای درک این موضوع، یک سیب متوسط ​​25 گرم کربوهیدرات دارد.

چگونه کار می کند؟ به طور معمول، بدن شما سوخت خود را از قند یا گلوکزی که از کربوهیدرات دریافت می کند، تامین می کند. پس از چند روز رژیم کتو، بدن شما گلوکز تمام می شود. بنابراین در عوض شروع به سوزاندن چربی های بدن می کند. به این کتوز تغذیه ای می گویند. این ماده مواد اسید چرب به نام کتون ایجاد می کند که بدن شما می تواند از آنها برای انرژی استفاده کند.

کتوز در مقابل کتواسیدوز
اگر دیابت دارید، مهم است که تفاوت بین کتوز تغذیه ای و کتواسیدوز را درک کنید. هر دو شامل کتون هستند. اما کتواسیدوز یک وضعیت خطرناک است که زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما انسولین کافی نداشته باشد و کتون‌ها بیش از حد ساخته شوند. علائم شامل تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار، گیجی و ضعف یا خستگی است. برای افراد مبتلا به نوع 1 شایع تر از نوع 2 است.

کتوز با سطوح بسیار کمتر و ایمن‌تری از کتون‌ها نسبت به کتواسیدوز اتفاق می‌افتد. در واقع، این فرآیند بسته به میزان کربوهیدرات و پروتئینی که می خورید، در طول زندگی روزمره اتفاق می افتد. این حالتی است که می تواند منجر به کاهش وزن، به خصوص چربی شکم، و کاهش A1c برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت شود.(رژیم کتوژنیک برای دیابت)

آیا در صورت ابتلا به دیابت کتو کار می کند؟
تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند با رژیم کتو لاغر شده و سطح قند خون خود را کاهش دهند. در یک مطالعه، افراد مبتلا به نوع 2 وزن خود را کاهش دادند، به داروی کمتری نیاز داشتند و با پیروی از رژیم کتو به مدت یک سال، A1c خود را کاهش دادند.

اگر به انسولین مقاوم هستید – به این معنی که سطح قند خون شما بالاتر است زیرا بدن شما به هورمون انسولین پاسخ نمی دهد – می توانید از کتوز تغذیه ای بهره مند شوید، زیرا بدن شما به انسولین کمتری نیاز دارد و آن را تولید می کند.

مطالعات کمتری در مورد رژیم کتو برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 وجود دارد. یک مطالعه کوچک نشان داد که به افراد مبتلا به نوع 1 کمک می کند سطح A1c خود را کاهش دهند، اما برای دریافت تصویر کامل از اثرات رژیم غذایی به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

به خاطر داشته باشید که بیشتر مطالعات فقط به نتایج کوتاه مدت رژیم کتو پرداخته اند. مشخص نیست که آیا به عنوان یک راه طولانی مدت برای مدیریت دیابت شما کار می کند یا خیر.

اگر تصمیم دارید رژیم کتو را امتحان کنید، توجه داشته باشید که ممکن است رعایت آن سخت باشد. مقدار بسیار کم کربوهیدرات در برنامه تغییر بزرگی برای بسیاری از افراد است. همچنین می تواند باعث شود تا چند هفته تا زمانی که بدن خود را تطبیق دهد احساس خستگی کنید. برای موفقیت آمیز بودن آن، ایده خوبی است که یک برنامه غذایی تهیه کنید که می توانید از آن پیروی کنید، از جمله وعده های غذایی کتو پسند و میان وعده هایی که در دسترس هستند.(رژیم کتوژنیک برای دیابت)

آیا کتو در صورت ابتلا به دیابت بی خطر است؟
این بستگی به نوع دیابت شما دارد. به طور کلی، به نظر می رسد افراد مبتلا به نوع 2 که دارای اضافه وزن هستند، نتایج خوبی را با خیال راحت به دست می آورند. اگر نوع 1 دارید و می خواهید رژیم کتو را امتحان کنید، ضروری است که ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. شما باید سلامت خود را به دقت بررسی کنید و مراقب علائم کتواسیدوز باشید. برای هر دو نوع، ایده خوبی است که از نزدیک با پزشک خود کار کنید، زیرا ممکن است نیاز به تغییر داروهای خود داشته باشید.

منبع

0/5 (0 دیدگاه)
بازگشت به لیست

امتیاز دهی به پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *