آموزش, مطلب, مقاله

رژیم کتوژنیک و دیابت نوع 2

رژیم کتوژنیک و دیابت نوع 2

رژیم کتوژنیک و دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 وضعیتی است که بر کنترل قند خون تأثیر می گذارد. فرد می تواند با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و حفظ وزن بدن سالم، این بیماری را مدیریت کند. رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی پرچرب، پروتئین متوسط ​​و کربوهیدرات بسیار کم است که ممکن است به برخی افراد در حمایت از قند خون کمک کند.

برخی از افراد پیشنهاد کرده اند که این نوع رژیم ممکن است به افراد مبتلا به دیابت کمک کند، اما انجمن دیابت آمریکا (ADA) هیچ رژیم غذایی واحدی را نسبت به دیگری توصیه نمی کند.

هر فرد نیازهای غذایی متفاوتی دارد. اکنون پزشکان برنامه های غذایی را بر اساس عادات غذایی فعلی، ترجیحات، و وزن یا سطح قند خون مورد نظر برای آن فرد شخصی سازی می کنند.

غذاهای حاوی کربوهیدرات مانند نان، برنج، ماکارونی، شیر و میوه، منبع اصلی سوخت برای بسیاری از فرآیندهای بدن هستند. بدن از انسولین برای کمک به رساندن گلوکز از خون به سلول ها برای انرژی استفاده می کند.

با این حال، در یک فرد مبتلا به دیابت، انسولین یا وجود ندارد یا به درستی کار نمی کند. این کار توانایی بدن در استفاده مؤثر از کربوهیدرات ها را مختل می کند و به نوبه خود باعث افزایش قند در خون می شود.

اگر فردی یک وعده غذایی پر کربوهیدرات بخورد، می تواند منجر به افزایش گلوکز خون، به ویژه در افراد مبتلا به دیابت شود. رژیم غذایی برای دیابت نوع 1 و نوع 2 مهم است.

محدود کردن مصرف کربوهیدرات ها مفهوم اصلی رژیم کتو است.

محققان در ابتدا این رژیم غذایی را برای کودکان مبتلا به صرع توسعه دادند و همچنان توصیه می کنند. با این حال، برخی بررسی ها معتقدند که ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به دیابت نیز مفید باشد.

برخی تحقیقات نشان داده اند که پیروی از رژیم کتوژنیک ممکن است:

کاهش خطر ابتلا به دیابت در افرادی که هنوز آن را ندارند
بهبود کنترل قند خون در افراد دیابتی
کمک به کاهش وزن اضافی افراد
در این مقاله به ارتباط احتمالی بین رژیم کتو و دیابت می پردازیم.

رژیم کتوژنیک و دیابت
رژیم کتوژنیک به شدت کربوهیدرات ها را محدود می کند. بدن را وادار به تجزیه چربی ها برای تامین انرژی می کند. فرآیند استفاده از چربی برای انرژی کتوز نامیده می شود. منبع سوختی به نام کتون تولید می کند.

تاثیر بر سطح قند خون
رژیم کتو می تواند به کنترل طولانی مدت قند خون کمک کند.
رژیم کتوژنیک ممکن است به برخی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند زیرا به بدن اجازه می دهد سطح گلوکز را در سطح پایین اما سالم نگه دارد.

مصرف کمتر کربوهیدرات ها در رژیم غذایی می تواند به از بین بردن افزایش ناگهانی قند خون کمک کند و نیاز به انسولین را کاهش دهد.

مطالعات روی رژیم‌های کتوژنیک، از جمله تحقیقات سال 2018، نشان داده‌اند که این رژیم‌ها می‌توانند در کنترل سطوح HbA1c مفید باشند. این به مقدار گلوکزی اشاره دارد که با هموگلوبین در خون طی حدود 3 ماه حرکت می کند.

تاثیر بر دارو
رژیم های کتوژنیک ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کنند. به این ترتیب، برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که از رژیم کتوژنیک نیز پیروی می کنند ممکن است بتوانند نیاز خود به دارو را کاهش دهند.

با این حال، دانشمندان هشدار داده‌اند که افرادی که از رژیم کتوژنیک همراه با رژیم انسولین پیروی می‌کنند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به هیپوگلیسمی (قند خون پایین) باشند.

هیپوگلیسمی زمانی رخ می دهد که سطح قند خون به 70 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) یا کمتر برسد.

بهتر است در حین مصرف دارو، هرگونه تغییر رژیم غذایی را با پزشک خود در میان بگذارید. مصرف نکردن کربوهیدرات کافی در هنگام مصرف داروهای خاص برای دیابت می تواند خطرناک باشد.

تاثیر بر وزن
رژیم کتوژنیک به چربی سوزی بدن کمک می کند. این زمانی مفید است که فرد در تلاش برای کاهش وزن است و ممکن است برای افرادی که اضافه وزن آنها بر ایجاد پیش دیابت و دیابت نوع 2 تأثیر گذاشته است مفید باشد.

حتی کاهش وزن سبک تا متوسط ​​از طریق رژیم غذایی و ورزش ممکن است از کنترل قند خون، سلامت کلی و توزیع انرژی در طول روز در افراد مبتلا به دیابت حمایت کند.

تحقیقات نشان داده است که افرادی که رژیم کتوژنیک را انجام می دهند، در مدیریت سطح قند خون بهبود یافته و برخی کاهش وزن قابل توجهی را تجربه کرده اند.

منبع

0/5 (0 دیدگاه)
بازگشت به لیست

امتیاز دهی به پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *