اخبار

رژیم کتوژنیک و دیابت نوع 1

رژیم کتوژنیک و دیابت نوع 1

رژیم کتو و دیابت نوع 1

رژیم کتوژنیک یا کتو یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پرچرب است که نشان داده شده است چندین فواید سلامتی دارد.

در سال های اخیر، علاقه به استفاده از رژیم کتو به عنوان ابزاری برای کمک به مدیریت بیماری هایی مانند صرع، سرطان و دیابت افزایش یافته است.

دیابت نوع 1 یک بیماری مزمن است که در آن لوزالمعده شما انسولین کمی تولید می کند یا اصلا انسولین تولید نمی کند.

نباید آن را با دیابت نوع 2 اشتباه گرفت، که بر نحوه پردازش قند خون توسط بدن شما تأثیر می گذارد و معمولاً با مقاومت به انسولین مرتبط است.

اگرچه نشان داده شده است که رژیم کتو کنترل قند خون را بهبود می بخشد و نیاز به انسولین را کاهش می دهد، ممکن است عوارض متعددی برای مبتلایان به دیابت نوع 1 ایجاد شود .

این مقاله به شما می گوید که آیا رژیم کتو برای مبتلایان به دیابت نوع 1 بی خطر است یا خیر.

کتواسیدوز دیابتی در مقابل کتوز تغذیه ای
یک حوزه رایج سوء تفاهم در مورد رژیم کتو، مفهوم کتواسیدوز دیابتی (DKA) در مقابل کتوز تغذیه ای (کتوز) است.

دانستن تفاوت بین این دو در صورت ابتلا به دیابت نوع 1 اهمیت بیشتری پیدا می کند.(رژیم کتوژنیک و دیابت نوع 1)

در رژیم کتو، مصرف کربوهیدرات خود را به میزان قابل توجهی به کمتر از 50 گرم در روز کاهش می دهید و در عوض مصرف چربی خود را افزایش می دهید.

این امر بدن شما را به تولید کتون از چربی در کبد و استفاده از چربی به عنوان منبع سوخت اصلی خود بر خلاف کربوهیدرات ها سوق می دهد.

این تغییر در متابولیسم منجر به کتوز تغذیه ای می شود، به این معنی که بدن شما از کتون های موجود در خون برای انرژی استفاده می کند.

از سوی دیگر، کتواسیدوز دیابتی یک اورژانس پزشکی است که در صورت عدم مصرف انسولین بیشتر در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 رخ می دهد.

بدون انسولین برای انتقال قند خون به سلول‌های بدن، سطح قند خون و کتون به سرعت افزایش می‌یابد و تعادل اسید و باز خون شما را مختل می‌کند .

بنابراین، تفاوت اصلی بین کتوز تغذیه ای و کتواسیدوز دیابتی به شرح زیر است:

در کتوز، فقط سطح کتون بالا می رود و به بدن شما اجازه می دهد تا بیشتر از چربی برای انرژی استفاده کند.
در کتواسیدوز دیابتی، سطح قند خون و کتون بسیار بالا است و در نتیجه وضعیت سلامتی بحرانی ایجاد می‌کند.
اگر دیابت نوع 1 دارید و به دنبال یک رژیم کتوژنیک هستید، بسیار مهم است که با متخصصان مراقبت های بهداشتی مانند یک متخصص تغذیه و پزشک متخصص برای جلوگیری از عوارض جدی کار کنید.

کتوز تغذیه ای حالت متابولیکی است که در آن بدن شما به جای کربوهیدرات ها به عنوان منبع اصلی سوخت، چربی می سوزاند. کتواسیدوز دیابتی یک عارضه جدی در دیابت نوع 1 است که در آن قند خون بالا می رود و کتون های اضافی تولید می شود.

ممکن است قند خون را بیش از حد کاهش دهد
نشان داده شده است که رژیم کتو به میزان قابل توجهی سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 کاهش می دهد .

یک مطالعه 2.5 ساله روی 11 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 نشان داد که رژیم کتو به طور قابل توجهی سطح A1C را بهبود می بخشد، که نشانگر کنترل طولانی مدت قند خون است .

با این حال، برخی از شرکت کنندگان دوره هایی از کاهش بیش از حد قند خون خود را تجربه کردند. اگر سطح قند خون شما به کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر (3.9 میلی مول در لیتر) برسد و احتمالاً به دلیل دوز نادرست انسولین باشد، این اتفاق می افتد.

رژیم کتو خطر کاهش بیش از حد قند خون شما را افزایش می دهد. این می تواند منجر به عوارض بالقوه جدی، مانند گیجی، سرگیجه، گفتار نامفهوم و از دست دادن هوشیاری شود.

رژیم کتو می تواند به میزان قابل توجهی سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 کاهش دهد. بدون تنظیم مناسب انسولین، سطوح شما ممکن است خیلی پایین بیاید و منجر به عوارض بالقوه جدی شود.

ممکن است باعث کاهش وزن ناخواسته شود
شواهد قوی نشان می دهد که رژیم کتو می تواند باعث کاهش وزن شود .

اعتقاد بر این است که تعدادی از عوامل مسئول هستند، از جمله:

سرکوب اشتها. رژیم کتو باعث افزایش احساس سیری می شود، احتمالاً به دلیل تغییرات در هورمون های گرسنگی، و باعث می شود احتمال پرخوری کمتر شود .
حذف غذا غذاهای پر کربوهیدرات حذف می شوند و کالری دریافتی شما را کاهش می دهند .
مصرف پروتئین بیشتر رژیم‌های کتو نسبت به رژیم‌های استاندارد پروتئین بیشتری دارند که منجر به افزایش سیری در وعده‌های غذایی می‌شود.

منبع

0/5 (0 دیدگاه)
بازگشت به لیست

امتیاز دهی به پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *