آموزش, مطلب, مقاله

دیابت و رژیم غذایی

دیابت و رژیم غذایی

دیابت و رژیم غذایی

بررسی پزشکی توسط Brunilda Nazario، MD در 07 دسامبر 2022

7 ماده غذایی که قند خون را کنترل می کنند

«دیابت زمانی است که سطح قند یا گلوکز خون شما بالاتر از حد طبیعی باشد. مگی پاورز، دکترا، رئیس منتخب مراقبت‌های بهداشتی و آموزش در انجمن دیابت آمریکا، می‌گوید: غذاهای کربوهیدراتی مانند نان، غلات، برنج، ماکارونی، میوه‌ها، شیر و دسرها می‌توانند این افزایش را ایجاد کنند.» قند بعد از غذا افزایش می یابد.

پاورز می‌گوید برنامه غذایی شما باید بر مقدار و نوع کربوهیدراتی که در طول روز در بشقاب خود می‌ریزید تمرکز کند.

اما داشتن غذاهایی که از آنها لذت می برید نیز مهم است. شما می خواهید به اندازه کافی غذا بخورید تا احساس سیری کنید و از پرخوری و انتخاب های ضعیف اجتناب کنید. در اینجا هفت ماده غذایی وجود دارد که پاورز می گوید می تواند به کنترل قند خون شما کمک کند و شما را خوشحال و سالم کند.

1. سبزیجات خام، پخته یا بو داده
اینها رنگ، طعم و بافت را به غذا اضافه می کنند. سبزیجات خوشمزه و کم کربوهیدرات مانند قارچ، پیاز، بادمجان، گوجه فرنگی، کلم بروکسل و کدوهای کم کربوهیدرات مانند کدو سبز را انتخاب کنید.

آنها را با چاشنی‌هایی مانند سس‌های کم‌چرب، هوموس، گواکامول و سالسا یا بو داده شده با چاشنی‌های مختلف مانند رزماری، فلفل قرمز یا سیر امتحان کنید.

2. سبزها
از سالاد معمولی خود فراتر بروید و کلم پیچ، اسفناج و چغندر را امتحان کنید. پاورز می گوید، آنها سالم، خوشمزه و کم کربوهیدرات هستند.

برگ های کلم پیچ را در فر با روغن زیتون تفت دهید تا چیپس های سریع و ترد داشته باشید. همچنین می‌توانید سبزی‌ها را با سبزیجات برشته مخلوط کنید تا بافت و طعم متفاوتی به آن اضافه کنید، یا آن‌ها را با کمی پروتئین مانند ماهی سالمون سرو کنید.

3. نوشیدنی های خوش طعم و کم کالری
آب ساده همیشه خوب است، اما آب دم کرده با میوه ها و سبزیجات جالب تر است. یک لیمو یا خیار را برش دهید و در آب خود بریزید یا تکه های یخ با مقداری طعم دهنده در آنها درست کنید.

اگر اهل نوشیدن چای داغ نیستید، چای سرد را با لیمو یا چوب دارچین امتحان کنید.

پاورز می‌گوید: «این نوشیدنی‌ها نه تنها کربوهیدرات کمی دارند، بلکه می‌توانند به شما کمک کنند تا هوس خوردن غذاهای دیگر را نداشته باشید.

4. خربزه یا توت
آیا می دانستید که 1 فنجان از هر کدام از اینها فقط 15 گرم کربوهیدرات دارد؟

پاورز می‌گوید: «این کمی گران‌تر است، اما یک خوراکی سالم مملو از مواد مغذی و فیبر است، و کمی شیرین است».

برای تغییر رنگ، خربزه یا انواع توت ها را با ماست ساده مخلوط کنید یا آنها را در قالب های یخ بریزید.

5. غلات کامل، غذاهای با فیبر بالا

حبوباتی مانند لوبیا خشک، نخود و عدس را امتحان کنید. حتی می توانید یک سالسا لوبیا سیاه و ذرت را با سبزیجات خام خود میل کنید.

پاورز می گوید: «این غذاها هنوز کربوهیدرات دارند، اما طعم های جالبی دارندکه به شما کمک می کند که احساس سیری کنید و راضی باشید.

6. کمی چربی
انتخاب‌های چربی خوب شامل روغن زیتون، آووکادو و ماهی‌های چرب می‌شود – به عنوان مثال، سالمون را در بستری از کاهو سرو کنید.به گفته پاورز، چربی ماهی به عنوان سس سالاد عمل می کند.

7. پروتئین
پاورز ماست یونانی، پنیر کوتیج، تخم مرغ و گوشت بدون چربی را توصیه می کند.

او می‌گوید: «کره بادام‌زمینی روی یک چوب کرفس یک ترکیب چربی و پروتئین خوب برای یک میان‌وعده سالم و رضایت‌بخش است.

همچنین می‌توانید یک چوب پنیر کم‌چرب یا یک چوب گوشت گاو تند بخورید اما به میزان سدیم موجود در آنها توجه داشته باشید.

پاورز می‌گوید به طور کلی، برنامه غذایی شما «نباید کسل‌کننده باشد.» این برنامه باید شامل غذاهایی باشد که دوست دارید با تعادل کربوهیدرات‌ها.

منبع

0/5 (0 دیدگاه)
بازگشت به لیست

امتیاز دهی به پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *